Bergen en kiwi's - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu Bergen en kiwi's - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

Bergen en kiwi's

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

16 December 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Zondag 16 december 2012.
En wonder boven wonder was het vanmorgen schitterend weer, helder blauw, zon en 28 graden. Helemaal geen regen zoals ze in het bezoekerscentrum hadden aangekondigd. Gelukkig niet!!
Dus wij lekker onze reis vervolgd in een zonovergoten berglandschap, fantastischer kan het eigenlijk niet. Het is echt zo’n geweldig gezicht al die hoge bergen, veel met sneeuw op de toppen en al die weiden vol met bloeiende bloemen. Ook bergen die natuurlijk kaal zijn bovenop en waar je goed kan zien waar de boomgrens ophoudt. Bij de Cave Stream Scenic Reserve zijn we nog weer gestopt om te kijken, maar we durfden de wandelingen door zo’n cave /grot niet aan omdat je ook hele gedeelten door het water moet lopen en we daar de uitrusting gewoon niet voor hebben. We hebben natuurlijk wel even aan het begin gekeken hoe het er uit zag. En het ziet er zeer indrukwekkend uit met allemaal touwen, hangtrappen etc. En overigens is het buiten ook een prachtige omgeving met vooral veel rotsblokken. Even voorbij dit reservaat passeren we Castle Hill, vooral bekend om zijn hoge losse rotsblokken. Bij Porters Pass stoppen we nogmaals voor foto’s omdat het meer er zo mooi blauw uitziet in het berglandschap dat we deze ansichtkaart toch nog even willen maken.
Bij Springfield is het dan gedaan met de bergen en komen we in totaal ander gebied, de laagvlakte van Canterburry. Het is het grootste vlakke gebied van Nieuw Zeeland en is ongeveer 180 km lang en 40 km breed. Het is een grote lappendeken van akkers en weiden, waar schapen worden gehouden en ook veel groente en fruit wordt geteeld. We rijden een groot gedeelte door hoge heggen (6 meter hoog) die aangelegd zijn in verband met de harde westen winden en die dus de gewassen moeten beschermen. Om daar tussen door te rijden is weinig aan want soms zie je alleen aan beide kanten van de weg dus een hoge heg en verder niets. Maar als er geen heggen staan bestaat het landschap vooral uit weiden met schapen.
Als we Chrischchurch binnenrijden is het even zoeken naar de Willowbank Wildlife Reserve, waar we ook graag een bezoekje aan willen brengen. Dit is een samenwerkende organisatie in Nieuw Zeeland die probeert de dieren die dreigen uit te sterven door middel van een fokprogramma weer uit te zetten en op die manier de populatie weer op orde te krijgen. En voor we weer naar Nederland gaan, willen we nog even de echte kiwi bekijken. Je hebt namelijk verschillende kiwi soorten, die van het Nooreiland zijn anders dan van het Zuideiland. En natuurlijk de tuatara, die wil ik toch ook nog wel even zien hoor voor ik vertrek! Het is een leuk opgezet soort van dierenpark met alleen Nieuw Zeelandse dieren; dieren die zijn ingevoerd, dieren die gebruikt worden op een boerderij of dieren die van nature hier woonden. En een aantal dieren zoals oa de kiwi, de tuatara en de takaha zijn inmiddels zo bedreigd dat daar een programma voor is gestart.
In de namiddag na wat zoeken vinden we de camping en we maken nog een stevige wandeling van 2 uur door het park van Christchurch. We blijven hier 2 nachten staan en zijn van plan morgen de stad te bekijken.

• 16 December 2012 - 13:04

Marianne:

Wanneer komen jullie weer terug. Op je profiel staat 19 oktober 2012. Of het moet 2013 zijn, maar dat denk ik niet. Of is het 19 december. Dan zit de de reis er bijna weer op. Geniet van je verhalen.