Zeehonden, Pancake Rocks en Coal Creek Falls - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu Zeehonden, Pancake Rocks en Coal Creek Falls - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

Zeehonden, Pancake Rocks en Coal Creek Falls

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

13 December 2012 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Woensdag 12 december 2012.
Wakker worden met een zonnetje, heerlijk gewoon, mooi weer en een graadje of 25 om mee te beginnen. Wordt ongeveer 30 gr. In de verte zien we regelmatig wolken maar wij hebben alleen maar zon gehad.
We beginnen even voorbij Westport bij Cape Foulwind met een kustwandeling de Cape Foulwind Coastel Walkway. Je loopt dan bovenop de heuvels die de kustlijn vormen; deze zijn zeer dichtbegroeid en je hebt een fantastisch uitzicht op de Tasmanzee, waar langs de kust ook veel rotsen in zee liggen. Vandaag staat er behoorlijk wat wind en dat levert prachtige golven op. De wandeling loopt tot een kolonie pelsrobben (fur seals of kekeno in het Maori), die lekker lui lagen te zonnen op de rotsen of lekker aan het spelen waren in de onstuimige zee. Een tijdje staan te genieten en dan weer terug naar het beginpunt, in totaal 3 uur gelopen.
Van hier uit volgen we de mooie kustweg richting Greymouth , dit is echt een schitterende route met aan de ene kant de Tasmanzee en aan de andere kant bergen begroeid met ‘native bush’ zoals ze dat hier noemen. Deze begroeiing is voor ons echt uniek, er staan bijvoorbeeld boomvarens, Nikau palmen, naaldbomen, podocarps in allerlei soorten, en uiteraard weer varens in velerlei soorten. Zoals Abel Tasman in 1642 ooit gezegd heeft : “Dit is een langgerekt, eenzaam stuk land met onheilspellende luchten en ondoordringbare wouden”.
We komen door het Paparoa National Park en bekijken daar prachtige kalksteenformaties en even daar voorbij, in het zelfde National Park, de Pancake Rocks (Punakaiki). Ondanks dat we er al een keer geweest zijn, maken we de wandeling nogmaals en volgens ons is de zee nu veel wilder dan de vorige keer en genieten we wederom van dit prachtige natuurwonder. Pancake Rocks zijn rotsen van gelaagde kalksteen die aan een stapel versteende pannenkoeken doen denken. Door de westenwind worden de woeste golven met volle kracht de spleten in gestuwd en het water spuit dan via de blowholes omhoog.
Op de wegenatlas hebben we nog een waterval ontdekt die vlak bij Greymouth moet liggen, de Coal Creek Falls en we hebben nog wel zin in een wandelingetje, dus gaan we op zoek.
Uiteraard vinden we ook deze wandelroute en het is een uurtje lopen heen en terug door native bush en dat blijven we indrukwekkend vinden. Aan het einde is ook de waterval de moeite waard en na wat foto’s gaan we aan de terugweg beginnen. Bij de camper aangekomen is het nog een klein stukje rijden naar Greymouth.
In Greymouth zoeken we een camping en die vinden we vlak bij het strand; je kan goed zien dat ook de Nieuw Zeelanders aan vakantie begonnen zijn, want de camping is behoorlijk bezet. We genieten nog even lekker van het zonnetje voor de camper en mogen nog wat later genieten van een mooie zonsondergang.

• 16 December 2012 - 13:23

Henny:

Zo als je het omschrijft is het gewoon geweldig wat jullie allemaal zien. Ik heb alle verslagen gekregen van Huub dus ik kan het ook volgen.
    Het mooie weer en de wandel tochten zijn geweldig.
    Nog veel plezier voor dat je weer terug komt in het koude kikkerland.

Groetjes Henny Koekenberg