West Coast - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu West Coast - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

West Coast

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

11 December 2012 | Nieuw Zeeland, Westport

Dinsdag 11 december 2012.
Op deze prachtige morgen met schitterend weer, wederom een blauwe lucht en hier en daar een klein wit wolkje, komen we onze camper absoluut niet uit vanwege de ‘sand flies’. Het ziet op de ramen van de camper zwart van de vliegjes. Bij een natuurcamping is ook geen douche dus we hoeven er ook niet echt uit.
We gaan vandaan richting West Coast, een woest ongerept gebied met een prachtige kust en dichtgegroeide regenwouden dat tussen de Tasmanzee en de Zuidelijke Alpen ligt. In de jaren 60 van de 19e eeuw heerste hier grote rijkdom vanwege de goudzoekers. Vele steden uit die tijd zijn inmiddels overwoekerd door het regenwoud. Hier en daar zijn deze goudzoekers plaatsjes nu een toeristenattractie.
De eerste Maori’s in dit gebied arriveerden pas omstreeks 1400 en waren vooral geïnteresseerd in groensteen (pounamou) dat hier bij Arahura werd gevonden. Hiervan werden vooral sieraden en wapens van gemaakt en verhandeld in het hele land. Omdat de zee hier te gevaarlijk was voor boten droegen de Maori’s het gesteente op hun rug over land over de nu bekende bergpassen. De bergpassen zijn dus gemaakt op de oude bestaande Maori routen.
We moeten het eerste stukje terug richting Murchison zoals we gisteren ook gekomen zijn en zien dan in het noorden nog steeds donker en licht grijze wolken. We hebben er goed aan gedaan om ons programma aan te passen!
Even voorbij Murchison vervolgen we onze weg via de Buller Gorge Highway, deze route loopt door kloven langs de Buller, een van de mooiste en blauwste rivieren van het Zuidereiland. We stappen dan ook regelmatig even uit om het vast te leggen. We komen in Westport aan en zoeken een camping waar we in ieder geval wifi hebben, zodat ik de verslagen weer eens even kan versturen.
In de middag lopen we via het dorp (weinig te beleven, geen mooie gebouwen of dergelijke), de haven (leuk om te zien vanwege de nu hoge steigers omdat het eb is) eerst naar de monding van de Buller die hier in de Tasmanzee uitstroomt en dan een flink stuk langs het strand, waar overigens geen schelp te bekennen is. Wel veel kleine en grote vooral ronde stenen in allerlei kleurschakeringen. Dan even lekker voor de camper in het zonnetje wat drinken, het is nu een graadje of 29. In de verte (het noorden) zijn nog steeds de dikke grijze wolken te zien!