Trounson Kauri Park - Reisverslag uit Mangawhai Heads, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu Trounson Kauri Park - Reisverslag uit Mangawhai Heads, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

Trounson Kauri Park

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

23 November 2012 | Nieuw Zeeland, Mangawhai Heads

Donderdag 22 november 2012 (NZ-tijd)
Wederom waren we vroeg wakker al rond half 8 en zijn toen snel gaan ontbijten. Daarna een flinke wandeling door het Kauri Park gemaakt.
Je loopt door een dichtbegroeide bush met magnifieke kauri’s in alle dikten en hoogten, kaurigras, inheemse bomen als tartaire, kiekie, neinei en vele soorten varens in allerlei maten, van heel minuscuul tot boomvarens. Het is echt adembenemend mooi en je weet niet waar je het eerste zal kijken, je krijgt overigens van die gigantische hoge bomen wel een stijve nek uiteindelijk. Ook de vogels hoor je wel maar doordat de bomen zo hoog zijn (eerste tak zit op ongeveer 17 meter) zie je ze niet.
Van het park zijn we via Lake Kai Hwi over een grindweg (hebben we inmiddels volop ervaring mee) dwars door de bergen naar Omamati en dan Dargaville gereden. Het zijn schitterende fluwelen groene bergen en dalen, waar af en toe koeien en schapen in grazen.
Van Dargaville naar Matakohe waar we het Kauri museum hebben bezocht. Ongelooflijk interessant om te zien hoe men vroeger en nu deze gigantische bomen verwerken, waar ze zoal voor gebruikt worden, hoe er hars (gum) gewonnen wordt en hoe ze tegenwoordig de omgevallen kauri’s uit de moerassen halen om alsnog gebruikt te worden.
In 1920 bijvoorbeeld hadden ze 12 stel (=24) ossen nodig om een stuk boom te vervoeren; later werd dit met een soort van wagentje op een rail gedaan en nu gebruiken ze hijsmachines en bulldozers om ze weg te slepen.
Je kon er het hele proces zien en ook waren de machines die ze erbij gebruikten aanwezig. Verder was er een tentoonstelling van het leven uit die tijd.
Van Matakohe via Brynderwijn naar Mangawhai Heads om te overnachten. De campground is open maar er is niemand om aan te betalen, misschien morgenochtend.?