Rotorua en Waimangu - Reisverslag uit Waimangu, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu Rotorua en Waimangu - Reisverslag uit Waimangu, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

Rotorua en Waimangu

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

26 November 2012 | Nieuw Zeeland, Waimangu

Maandag 26 november 2012.
Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen tot kwart over 8 en het was droog weer met bewolking, niet echt koud 17 gr.
Zijn vanuit de camping van Rotorua eerst naar het museum in de stad gegaan. Dit is een voormalig badhuis in Tudorstijl opgetrokken dat in 1908 als kuurcentrum is geopend. Er zijn wisselende kunsttentoonstellingen en er worden fascinerende voorwerpen die meer dan een eeuw geleden voor hydrotherapie gebruikt werden tentoongesteld. Een permanente expositie gewijd aan de cultuur van de Te Arawa, de plaatselijke Maori-stam en de verwoestende uitbarsting van Mount Tarawera in 1886. Op dit moment was er een prachtige tentoonstelling van jonge mode ontwerpers met een opdracht om in een bepaalde sfeer en materiaal een outfit te bedenken/maken. Ik mocht geen foto’s maken maar kon wel een boek kopen, dit is echt fantastisch voor Roos en Jeanine en hun stylingleerlingen! We hebben er ook een flinke tijd doorgebracht.
Daarna maar even wat aan de inwendige mens gedaan en boodschappen gedaan bij ‘Pack en Save’ een hele grote supermarkt. Hier hebben ze een soorten brood, daar wordt je eng van. Ik denk dat het schap met brood wel 6x zo lang is als bij Albert Heijn. En dan heb ik het niet over broodjes, nee alleen broden.
Inmiddels is het prachtig weer geworden met een heldere blauwe lucht en ongeveer 28 graden.
Van Rotorua naar Waimangu (ongeveer 50 km)gegaan. Daar hebben wij de Waimangu thermische vallei bezocht. Dit is een natuurreservaat in een hydrothermale en vulkanische omgeving, na de vulkaanuitbarsting van de Tarawera in 1886 zijn een groot aantal kraters ontstaan in dit gebied. Het zich ontwikkelende inheemse bos is erg belangrijk aangezien het het enige Nieuw-Zeelandse voorbeeld is van een bio-systeem dat zich hersteld heeft na een complete verwoesting door een vulkaanuitbarsting. Er bevinden zich daardoor een groot aantal micro-organismen en ongewone planten die zich aangepast hebben aan hun thermale omgeving. Wij hebben een rondwandeling gemaakt van ongeveer 4 ½ uur; je loopt/klimt bergje op en bergje af en ziet de meest geweldige kraters, meren, begroeiing en veelkleurige terrassen, die gevormd worden door silicaat afzettingen. Sommige meren zijn 50 graden en er is zelfs één meer waar het water de 80 graden haalt. Als je in dit gebied loopt krijg je erge warme voeten, het is net of de vloerverwarming te hoog aanstaat. Overal zie je gaten waar stoom uitkomt en het sist en pruttelt in elk waterstroompje. Wij vonden het een fantastische ervaring om kennis te maken met deze vallei.
Van Waimangu nog ietsje doorgereden naar Taupo, aan het grootste meer van Nieuw Zeeland (Lake Taupo). Het meer beslaat 608 km2 en is in een periode van duizenden jaren ontstaan ten gevolge van vulkanische explosies. Er wordt heel veel gevist op regenboogforel: jaarlijks wordt er meer dan 500 ton regenboogforel naar boven gehaald.
We hebben hier een camping gezocht en gelijk geïnformeerd of het mogelijk was om naar Tongariro National Park te gaan. Het is geen probleem om daar naar toe te gaan, alleen zijn niet alle wandelingen te doen, vooral die waarin de Mount Tongariro is opgenomen, vanwege de hoeveelheid as en gruis dat er nu ligt. Maar de meeste wandelingen zijn normaal te doen. Wij gaan in ieder geval morgen naar het Whakapapa Visitors Centrum (15 km) om te kijken welke mogelijkheden er nu nog zijn en besluiten aan de hand daarvan wat we gaan doen. Als we in het park kunnen overnachten heb ik zeker geen wifi/internet dus dan wordt het voor iedereen die ons volgt nog even wachten op mijn volgende verslag……….. Ik vind het heel erg leuk om te lezen en te horen dat er een flink aantal mensen zijn die het verslag volgen en er ook nog plezier aan beleven!

• 26 November 2012 - 10:44

Monique:

mooie foto amy! en ook fijn dat je er maar 1 per keer opzet trouwens!

• 26 November 2012 - 10:49

Claire:

Hoi Amy,

Wat klinkt het allemaal heerlijk. Super om te lezen. Ik krijg bijna zin om een verslag van de zaken hier te sturen hahaha maar dat doe ik maar niet. Volgens mij ben je helemaal eruit zeker als je dagen door de war gaat halen, klinkt altijd goed.

Bye bye

• 26 November 2012 - 11:59

Marianne:

Nou ik volg je op de voet. Vraag me af waar je de tijd vandaan haalt om elke keer zo'n lang verslag te maken. Maar leuk om te lezen. Hoe staat het met die hoeveelheid broden, zijn ze dan ook een beetje te eten? Lijkt het op het Hollandse brood. Groet aan jou en aan je vader.

• 26 November 2012 - 11:59

Marianne:

• 26 November 2012 - 13:35

Alexander:

Hoi Amy,

Wat een avontuur zo´n reis wat zien jullie veel zeg, lijkt me helemaal geweldig.
    Je beschrijft het ook zo levendig, ik zie je gewoon alles doen.
    Veel plezier samen