Tongariro rookt nog steeds! - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu Tongariro rookt nog steeds! - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Amy Diest - Schuddeboom - WaarBenJij.nu

Tongariro rookt nog steeds!

Door: Amy Schuddeboom

Blijf op de hoogte en volg Amy

29 November 2012 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

Dinsdag 27 november 2012.
Het is wederom mooi weer, heldere blauwe lucht met hier en daar een schapenwolk en de thermometer wijst 28gr aan.
Van Taupo zijn we via highway 1 naar Turangi gereden en dan via de highway 47 naar Whakapapa Village dat in het Tongariro National Park ligt. Een dorp is een groot woord want er zijn een hotel, een cafe, een winkel tje, een bezoekerscentrum van het Natuurpark en een kampeerterrein. Op dat kampeerterrein hebben wij een plek gezocht voor 2 nachten, zodat we hier een aantal wandelingen kunnen maken. We gaan naar het bezoekerscentrum om te informeren wat er wel en niet mogelijk is, daar horen we dat bijna alles mogelijk is als we de Mount Tongariro (1967 m) en omstreken maar niet willen benaderen, daar is een groot gebied afgezet, maar dat is ongeveer 30 kilometer verderop. Het gebied rond Mount Ngauruhoe (2291 m) en Mount Ruapehu (2797 m) is geen probleem en daar zijn alle uitgezette wandelingen ook gewoon te doen. Overigens toen we over de highway 47 kwamen en op de hoogte van Mount Tongariro reden, konden we goed zien dat hij nog steeds behoorlijke rookwolken de lucht in blies. Dat is een raar gezicht voor de berg die eigenlijk een van de kleinste is!
We hebben een boekje met wandelingen en kiezen er daar een aantal uit. Die middag starten we met een Natuurwandeling, een kleine wandeling vlak bij het bezoekerscentrum om de bijzondere flora van dit gebied te kunnen herkennen.
’s Middags hebben wij de Silica Rapids wandeling uitgekozen, een wandeling van ongeveer 7 km – 2 ½ uur en die vlak achter de camping start. Het is een wandeling die de verschillende vegetatie laat zien zowel als de Silicia Rapid terrassen. We volgen de bordjes en komen afwisselende planten en bomen tegen. We passeren een riviertje dat een goudkleurige bodem heeft, deze verkleuring wordt veroorzaakt doordat er ijzer-oxide van hoger gelegen delen meegenomen wordt door het water. Dan kom je in een moerasachtig gebied waar alle planten letterlijk met hun voeten in het water staan en er een soort loopplank gebouwd is om overheen te lopen. We passeren een waterval, Punaruku Falls en even later komen we bij de terrassen, de beroemde Silica Rapids. Het ziet er zeer bijzonder uit die door het water gemaakte witte en oranje terrassen. Daarna klimt het pad naar een hoger gedeelte waar vooral veel tussock groeit, dit zijn grote pollen geelachtig gras. Dit gras groeit op een lavastroom gevormd bij de laatste uitbarsting in 1975 van Mount Ruapehu. En dan volgen we het pad terug tot Whakapapa Village. Een mooie en lekkere wandeling.